top of page

€ 645.145

ondersteuning

89

ondersteunde projecten

Logo ICTcomm-allwhite-04.png

In 2012 werd op initiatief van Passwerk cvba met sociaal oogmerk het fonds ‘ICT community for ASD’ in de schoot van de Koning Boudewijnstichting opgericht.  Voordien werd rechtstreeks vanuit Passwerk financiële ondersteuning gegeven aan projecten en dit in het kader van de realisatie van hun ‘sociaal oogmerk’. Vanaf 2013 gebeurde deze ondersteuning vanuit het fonds ‘ICT Community for ASD’.

Ondersteunde projecten

€ 7.500


Kinderen met autisme helpen (weer) naar school te gaan.


Het plan is kinderen die het op school moeilijk hebben wegens hun autistische stoornis (en om die reden door scholen worden afgewezen) intensief te begeleiden bij het naar school gaan. Het plan richt zich specifiek op het bepalen van de voorwaarden voor onderwijs op basis van internationaal gevalideerde maatstaven voor kinderen met problemen, op een intensieve, individuele manier waarbij de scholing, in lijn met de internationaal aanbevolen procedures, geleidelijk wordt opgebouwd van gedeeltelijk naar volledig.

€ 7.500


Brake-Out, jouw springplank naar een leven met pit!


Brake-Out: een gloednieuw leerprogramma voor jongeren tussen 18 en 30 jaar met een verstandelijke beperking en/of autisme. Na het Buitengewoon Secundair Onderwijs de kans om hun vleugels te spreiden en 3 jaar lang, 2 dagen per week, gaan ze op zoek naar hun talenten en hoe die te ontwikkelen. Nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe rollen uitproberen! Erbij horen, talent, een rol van betekenis spelen en zelfregie…in de transitie naar de volwassenenwereld zijn dit kernelementen waarop Brake-Out inzet.

€ 7.500


Ontwikkeling en implementatie van een evidence-based onlinebegeleidingsinstrument voor studenten met een autismespectrumstoornis in de transitie naar het hoger onderwijs


Het begeleidingsinstrument biedt studenten met autisme inzicht in veel voorkomende participatieproblemen in het academisch leven, studentenleven en het dagelijks leven, en reikt efficiënte copingstrategieën aan die gepersonaliseerd kunnen worden naar de context van de student. Een planningssysteem en onlinedagboek laten toe het functioneren en het welbevinden van de student te monitoren. Via een chatfunctie kunnen vragen van studenten laagdrempelig door hun studentenbegeleiders worden opgevolgd.

bottom of page